Digineuvonta vietävä osaksi kaupungin peruspalveluja

Vuonna 2017 voimaan tulleessa kirjastolaissa lukee, että digitaidot ovat osa monilukutaitoa, jonka tukeminen on yksi kirjastojen tärkeimmistä tehtävistä.

Jopa puoli miljoonaa suomalaista on täysin vailla digitaitoja, ja sen takia kirjastot on valjastettu antamaan tukea digitaalisten laitteiden ja palvelujen käyttöönottoon.

Suurin osa neuvottavista on ikäihmisiä, mutta nuorten joukostakin löytyy digitaidottomuutta

Monella ikäihmisellä on digihätä ja se on vain korostunut koronaviruksen aikana. Esimerkiksi yhteyden pitäminen läheisiin ja sukulaisiin voi olla haastavaa.

Kokoustaminen tapahtuu tässä ajassa lähinnä etänä sekä ruoko-ostoksia tehdään verkossa kotiin toimitettuna. Puhumattakaan niistä peruspalveluista, jotka toimivat netissä, terveydenhuolto, raha-asioiden hoitaminen, lippujen ostaminen matkalle tai tapahtumiin jne. Digiosaamisen taito ja hallitseminen on tullut osaksi joka päiväistä elämäämme. Tästä samasta aiheesta jaksetaan käydä keskusteluita vuodesta toiseen, kun samaan aikaan digikuilu syvenee.

Imatralla pitää ottaa tätä härkää sarvista ja viedä digineuvonta osaksi kaupungin palvelujärjestelmää. Tämä sopii mainiosti mielestäni osaksi modernia kirjastopalvelua. Digi on se sana mihin suuntaan Imatran  kirjastoja on viety viimeiset 10 vuotta.

Jani Telkkä (SD), Kaupunginvaltuusto

Scroll to Top